Drepturile pasagerilor aerieni

Regulamentul (CE) nr. 261/2004 privind drepturile pasagerilor aerieni îți asigură compensații de până la 600€ pentru întârzieri de zbor mai mari de 3 ore, anulări de zbor fără notificare prealabilă sau refuz la îmbarcare datorat suprarezervării.

Drepturile pasagerilor aerieni – Regulamentul CE 261/2004

Regulamentul UE (CE) nr. 261/2004 – drepturile pasagerilor aerieni în caz de întârziere sau anulare de zbor

Pasagerii europeni au dreptul să solicite compensații pentru întârzieri de zbor mai mari de 3 ore sau anulări cu sau fără notificare prealabilă sau dacă li s-a refuzat îmbarcarea pentru că zborul era suprarezervat sau pentru alte motive în baza Regulamentului CE 261/2004.

Regulamentul CE 261 a fost introdus în 2004 și a intrat în vigoare în februarie 2005. Acesta stabilește niște norme comune ale UE privind despăgubirile și asistența primite de pasagerii companiilor aeriene în cazul unor întârzieri mai lungi ale zborurilor, anulări de zbor sau zboruri suprarezervate.

Norma UE 261/2004 de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 295/91 din februarie 1991 prevede că pasagerii aerieni au dreptul la compensații financiare de până la 600€ de la companiile aeriene pentru neplăcerile cauzate.

Cu toate acestea, companiile aeriene sunt exonerate de această răspundere în cazul unor „circumstanțe extraordinare”, care includ condiții meteorologice extreme, catastrofe naturale cum ar fi tsunami, uragan, erupții vulcanice sau oricare cazuri de „forță majoră”.

Chiar și în aceste cazuri, compania aeriană va fi în continuare responsabilă să asigure „îngrijire” pasagerilor (de exemplu, oferindu-le mâncare și băuturi răcoritoare, două apeluri telefonice și/sau cazare). De asemenea, ai putea beneficia de drepturi suplimentare conform Convenției de la Montreal sau a Autorității Aviației Civile (AAC).

Nu trebuie să fii cetățean european pentru a cere o despăgubire pentru zbor întârziat sau anulat conform Regulamentului UE261 privind drepturile pasagerilor europeni. Regulamentul CE 261/2004 este valabil pentru toți pasagerii, indiferent de cetățenia lor.

Ai dreptul la o compensație dacă zborul tău:

  • este programat să decoleze de pe un aeroport din UE (cu oricare companie aeriană)
  • sau a aterizat pe un aeroport din UE cu o companie aeriană înregistrată în UE.

Drepturile pasagerilor conform UE 261

Conform regulamentului UE (CE) nr.261/2004 privind drepturile pasagerilor, companiile aeriene ar trebui să-și despăgubească pasagerii în cazul în care problemele legate de zboruri puteau fi controlate sau evitate.

Pentru întârzieri sau anulări de zbor, pasagerii au dreptul la diferite compensații în funcție de distanța parcursă și de motivul întârzierii sau al anulării.

Drepturi întârzieri zbor

Ce reprezintă o întârziere de zbor?

Un zbor este considerat întârziat în cazul în care acesta pleacă sau sosește mai târziu de ora programată.

Drepturile tale în caz de zbor întârziat

Conform regulilor UE 261, pasagerii au dreptul să solicite despăgubiri financiare de la companiile aeriene dacă zborul a întârziat peste 3 ore la sosire.

Suma compensației variază în funcție distanța parcursă:

  • pentru distanțe de până la 1.500 km – poți primi până la 250€
  • pentru distanțe între 1.500 km și 3.500 km – poți primi până la 400€
  • pentru distanțe mai mari de 3.500 km – poți primi până la 600 €.
Întârziere la sosire Distanță Compensație
Până la 2 ore și 59 minute Oricare distanță Nu
3 ore sau mai mult <= 1500 Km 250€
1500 – 3500 Km 400€
>= 3500 Km 600€

Drepturi Anulări zbor

Ce reprezintă o anulare de zbor?

O situație în care un zbor programat anterior pentru care exista cel puțin un loc rezervat nu a decolat.

Care sunt drepturile pasagerilor în cazul în care zborul a fost anulat?

Pasagerii au dreptul la o compensație pentru zbor anulat dacă nu au fost informați cu privire la anulare cu cel puțin 14 zile înainte de data de plecare programată.

Ce faci dacă ți se oferă un zbor alternativ?

Poți solicita o compensație financiară dacă zborul redirecționat sau alternativ a întârziat peste 2 ore. Valoarea compensației la care ai dreptul poate fi redusă cu 50% în astfel de cazuri.

Refuz la îmbarcare / Drepturi zboruri suprarezervate

Ce reprezintă refuzul la îmbarcare?

Acest lucru se întâmplă atunci când nu ți se permite îmbarcarea, în ciuda faptului că ai confirmat rezervarea locului și ai ajuns la timp pentru îmbarcare.

Companiile nu le permit călătorilor îmbarcarea atunci când zborul este suprarezervat. În acest caz, se refuză în mod involuntar sau voluntar îmbarcarea. Nu există nici o compensație dacă în mod voluntar renunți la locul tău pe avion, în schimbul unor vouchere sau oferte.

Care sunt drepturile mele dacă zborul a fost suprarezervat?

În cazul în care ți s-a oferit un zbor alternativ și acesta a întârziat 2 sau mai multe ore, ești eligibil pentru compensație.

Dacă ți s-a oferit un zbor alternativ, cuantumul compensației la care ai dreptul, poate fi redus cu 50% dacă ora la care sosești nu depășește ora de sosire planificată: cu 2 ore (pentru distanțe mai mici de 1500 km), cu 3 ore (pentru distanțe între 1.500 km și 3.500 km) sau peste 3 ore (pentru distanțe mai mari de 3.500 km).

Dreptul la îngrijire și asistență

În caz de anulare de zbor, suprarezervare sau întârziere de peste 2 ore la aeroportul de plecare, operatorul de zbor aerian trebuie să ofere asistență în felul următor:

  1. Mâncare & băuturi răcoritoare: Acestea ar trebui să fie adaptate în funcție de durata întârzierilor sau a anulării.
  2. Comunicare: Compania aeriană trebuie să ofere cel puțin 2 apeluri telefonice, telex sau fax sau email-uri
  3. Cazare la hotel: Dacă ora de decolare depășește cu cel puțin o zi ora de plecare programată inițial sau dacă șederea devine necesară, compania aeriană trebuie să îți ofere cazare și transport până la hotel.

Dreptul de a solicita o compensație:

Acestea sunt condițiile în care poți primi o despăgubire:

  1. Zborul a întârziat cu mai mult de 3 ore la sosire.
  2. Ai călătorit în statele membre ale UE sau ai plecat de pe un aeroport din UE.
  3. Ai făcut rezervarea la o companie aeriană înregistrată în UE sau la o companie aeriană care respectă regulamentul UE 261 în cazul zborurilor care pornesc dintr-un stat membru ale UE și sosesc în ală țară care nu este membră UE.
  4. Ai dreptul să faci reclamații pentru probleme întâmpinate în urmă cu câțiva ani. Poți face o cerere de compensație pentru zboruri care au avut loc cu până la 6 ani în urmă în Regatul Unit. În timp ce pentru Germania, Spania, Italia, Franța și celelalte state membre ale UE, poți face reclamații pentru zboruri care au avut loc cu maxim 2 până la 3 ani în urmă. În Polonia, regula este valabilă doar pentru zboruri care au avut loc cu maxim 1 an în urmă.

În ceea ce privește al doilea punct, drepturile de călătorie în UE nu se aplică numai cetățenilor UE, ci și cetățenilor din afara UE și familiilor acestora sau celorlalți pasageri ai zborului respectiv.

Mai jos, punctele 2 și 3 sunt explicate utilizând următorul tabel:

Punct de plecare și destinație Companie aeriană EU Companie aeriană non-EU
Din spațiul UE în spațiul UE Da Da
Din spațiul UE în afara spațiului UE Da Da
Din afara spațiului UE
în spațiul UE
Da Nu
Din afara spațiului UE în afara spațiului UE Nu Nu

Zboruri de legătură pierdute

În cazul în care pierzi un zbor de legătură , dacă ai rezervat întreaga călătorie pe un singur bilet de avion, ora sosirii la destinația finală este cea care se ia în considerare pentru a determina durata întârzierii zborului.

Atâta timp cât zborurile se află sub același număr de rezervare, acestea sunt considerate un unic zbor. Dacă ai rezervat zborurile cu escală în mod separat, nu ai dreptul să soliciți o compensație pentru călătoria ta.

La data de 7 mai 2013, Curtea Federală de Justiție a hotărât că pasagerii unui zbor cu întârziere care are ca și urmare un alt zbor de legătură, și nu duce direct la destinația finală intră în domeniul de aplicare al articolului 3 din Regulamentul CE 261/2004. Acești pasageri au dreptul să primească despăgubiri pentru întârzierea zborului; în cazul în care întârzierea cauzează pierderea zborului de legătură și duce astfel la o întârziere de 3 sau mai multe ore la sosirea la destinația finală.

În cazul zborurilor de legătură pierdute din cauza întârzierilor sau a anulărilor, reprezentanții companiilor aeriene ar trebui să ofere pasagerilor aerieni următoarele:

  • Rambursarea integrală a costului biletului de avion
  • zbor de întoarcere până la punctul de plecare
  • redirecționarea către destinația finală cu primul zbor disponibil, sau alt zbor, în funcție de preferințele pasagerilor și disponibilitatea locurilor.

Drepturi în cazul pachetelor de vacanță

Regulamentul CE 261/2004 oferă protecție în cazul tururilor organizate, a pachetelor de vacanță și pachetelor de călătorie.

Se aplică în cazul tuturor pachetelor achiziționate în statele membre ale UE, chiar dacă destinația este situată în afara Uniunii Europene.

Itinerarul tău de călătorie ar trebui să specifice în mod clar destinațiile de zbor, ruta și mijlocul de transport, fie că acesta este avionul, taxiul etc. Aceste date trebuie să fie obligatoriu furnizate de către organizatorul turului.

Înainte de călătorie; organizatorul trebuie să te informeze în scris cu privire la ora, locațiile de escală și conexiunile de zbor care se vor aplica în cazul călătoriei tale.

Clienții au dreptul să transfere rezervarea lor unei alte persoane.

Companiile aeriene pot modifica prețul dacă acest lucru este specificat în termenii și condițiile lor.

Organizatorul este singurul responsabil pentru oricare încălcare a termenilor săi.

De exemplu, organizatorul turului trebuie să acționeze în numele pasagerului împotriva companiei aeriene pentru a cere compensație în caz că apar probleme.

Organizatorul ar trebui să ceară să se ramburseze costul biletului și tu ar trebui să primești suma integrală a costului biletului de avion în termen de 7 zile ca numerar, cec sau transfer bancar electronic. O altă opțiune este să ți se ofere un zbor alternativ către destinația finală cu primul zbor disponibil sau alt zbor, în funcție de preferințele tale.

Ce reprezintă circumstanțele extraordinare?

Circumstanțele extraordinare, cunoscute și sub numele de circumstanțe excepționale, sunt situațiile în care companiile aeriene nu sunt în măsură să controleze întreruperile de zbor (întârzieri sau anulări), chiar dacă au luat măsurile disponibile pentru a le preveni.

Câteva exemple de circumstanțe extraordinare:

  1. Cutremur, erupție vulcanică, vreme rea, tsunami etc.2
  2. O grevă a membrilor echipajului care face ca și zborurile cu alte companii aeriene să întârzie.
  3. Probleme tehnice care nu pot fi detectate, de exemplu – o pasăre care lovește motorul avionului.
  4. Probleme de natură politică în țara de destinație.

În aceste condiții, pasagerii nu pot face o plângere pentru întârzierea sau anularea care a avut loc și nu pot primi compensații. Cu toate acestea, companiile aeriene trebuie să ofere asistență, după cum prevăd „Drepturile la îngrijire și asistență„.

Tabelul de mai jos oferă o imagine de ansamblu a diferitelor „circumstanțe extraordinare” care includ „cazuri de forță majoră”, în care compania aeriană este scutită de la plata compensațiilor monetare.

Grevă Forță majoră Probleme tehnice
Circumstanțe extraordinare
(nu poți cere o compensație)
Greva este considerată o circumstanță excepțională care nu poate fi evitată, prin urmare, nu poți solicita o compensație. O erupție vulcanică, un tsunami, uragan sau grindină sunt „cazuri de forță majoră” și, prin urmare, nu poți solicita o compensație Sunt considerate circumstanțe extraordinare în cazul în care compania aeriană nu ar fi putut să prevadă sau să evite problema tehnică.
Nu reprezintă circumstanțe extraordinare
( poți cere o compensație)
Dacă întârzierea zborului poate fi evitată și dacă celelalte companii aeriene pot efectua zboruri în timpul grevei; ai șanse la o compensație. Ai dreptul să ceri o compensație dacă situația ar fi putut fi evitată de către compania aeriană, de exemplu prin curățarea corectă a pistei. Nu este o situație excepțională dacă ar fi putut fi evitată, de exemplu prin prinderea păsărilor de pe pistă sau având un stoc de piese de schimb.

Poate crea confuzie faptul că același lucru poate fi considerat circumstanță extraordinară în unele cazuri, dar nu și în altele. Este adevărat că diferențele foarte mici pot avea un mare impact asupra rezultatului cererii de despăgubire.

În plus, multe companii aeriene tind să dea vina pe cazuri de forță majoră sau circumstanțe extraordinare pentru majoritatea întârzierilor de zbor sau a anulărilor.

Un pasager aerian nu poate ști dacă operatorul de transport aerian are dreptate atunci când invocă motivul de circumstanțe extraordinare. Pasagerii nu au acces la baze de date care conțin informații legate de zboruri pentru a putea cerceta motivul real din spatele întârzierii sau anulării zborului lor. Uneori, chiar și companiile de asigurări pot refuza o cerere de compensație în eventualitatea cazului în care problema a fost cauzată de circumstanțe extraordinare.

Pași necesari care ar trebui parcurși când zborul tău întârzie sau este anulat

Trebuie să te asiguri că operatorul transportului aerian nu poate dovedi că nu ai fost la poartă sau că nu ai vrut să zbori.

Dacă zborul tău întârzie sau este anulat, fă următoarele lucruri necesare:

  • rămâi în aeroport și ascultă cu atenție anunțurile
  • încearcă să aduni dovezi (de exemplu, fotografiază panoul de plecare /sosire)
  • Fă check-in la timp (adică cu 2 ore înainte de ora de plecare programată a zborului tău, astfel încât compania aeriană să nu poată susține că nu ai fost acolo)
  • întreabă care este motivul întârzierii sau al anulării zborului
  • dacă este posibil, fă schimb de cărți de vizită sau informații de contact cu alți pasageri care pot fi martori ai faptului că ai fost acolo.

Cum te putem ajuta să obții o compensație în baza drepturilor de zbor ale UE?

Claim Flights oferă cunoștințe de specialitate cu privire la modul în care poți cere compensație pentru întârzieri sau anulări de zbor. În cele mai multe cazuri, companiile aeriene plătesc despăgubiri atunci când le contactăm, chiar dacă nu au răspuns pasagerului atunci când i-a contactat pe cont propriu.

Avem experți care discută cererea ta cu compania aeriană și pot cita cazuri concrete pentru a dovedi validitatea reclamației tale.

Am obținut cu succes nenumărate despăgubiri pentru pasagerii care anterior fuseseră refuzați de companiile aeriene atunci când le-au abordat pe cont propriu.

Poți găsi o serie cuprinzătoare de cazuri legale privind drepturile pasagerilor în baza noastră de date care cuprinde informații referitoare la zboruri. Aceasta te va ajuta să înțelegi cum decurg diferite cazuri. Lucrăm cu avocați cu experiență pentru a lupta pentru drepturile tale în instanță.

Alege metoda prin care vrei să faci reclamația

Avocat

Q
Taxă de la €30 până la €520 + taxă în instanţă de la €30 până la £335
Q
Rişti să pierzi bani dacă pierzi cazul
Q
Îţi ia câteva ore
Q
Rezultat necunoscut

ClaimFlights

R
Nicio taxă, doar în cazul în care câştigăm
R
Baze de date şi dovezi legale
R
Îţi ia doar 2 minute
R
Experţi cu o rată ridicată de succes

Tu însuţi

Q
Majoritatea companiilor ignoră reclamațiile individuale
Q
Îţi ia ore întregi
Q
risc redus
Q
Cazul ar putea ajunge oricum la tribunal