Regulamentul CE 261/2004 – Drepturile tale ca și pasager aerian

În conformitate cu Regulamentul UE 261 din 2004, pasagerii aerieni au dreptul la o compensație de până la 600 EUR pentru întârzieri de zbor de peste 3 ore, anulări fără notificare prealabilă sau refuz la îmbarcare din cauza suprarezervării.

Regulamentul UE 261/2004: Cunoaște-ți drepturile ca și pasager aerian

Mulți experți consideră că legile UE sunt mai dure pentru operatorii de transport aerian și mai favorabile pasagerilor în comparație cu legile federale similare.

Conform cu regulamentul UE CE 261 2004, pasagerii aerieni au dreptul la compensații de până la 600 EUR pentru întârzieri de zbor de peste 3 ore, anularea zborurilor fără notificare prealabilă și refuz la îmbarcare în caz de suprarezervare.

Nu contează dacă ai o cetățenie diferită. Și pasagerii din afara UE pot cere compensații pentru zborurile întârziate, cât şi pentru cele anulate sau cele cu suprarezervare dacă

  • plecarea a avut loc de pe un aeroport din UE;
  • s-a aterizat pe un aeroport din UE cu o companie aeriană înregistrată în UE.
Suntem unul dintre cei mai importanți activiști în domeniul drepturilor pasagerilor aerieni din Europa. Ne angajăm să trimitem cereri de despăgubire în numele cetățenilor români sau a pasagerilor care au zburat în sau din Uniunea Europeană

Orice pasager are dreptul la o compensație

Dreptul de a cere o compensație pentru zboruri întârziate sau anulate în spațiul aerian al Uniunii Europene este reglementat de Regulamentul CE 261/2004.

Nu trebuie neapărat să fii un cetățean european al unui stat membru UE pentru a putea depune o plângere pentru zbor întârziat sau anulat. Cetățenii români pot beneficia de această opțiune.

Regulamentul CE 261 a fost eliberat în anul 2004. De atunci, prin mai multe hotărâri, s-au stabilit cele mai potrivite modalități de a depune cereri de compensație pentru zboruri cu întârziere.

Regulamentul CE 261 privind despăgubirile oferite pasagerilor a stabilit norme comune pentru compensaţia și asistența acordată pasagerilor în cazul refuzului îmbarcării și a anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor.

Compensația financiară a pasagerului este posibilă numai când operatorul de transport aerian a fost responsabil pentru întârzierea sau anularea zborului.

Sunt eligibil pentru compensație conform cu Regulamentul UE 261 2004 ?

Dacă întârzierea sau anularea a fost cauzată de companiile aeriene, s-ar putea să fii eligibil pentru compensație. Pentru a solicita o compensație există anumite criterii

  • Zbor cu întârziere: Zborul tău a sosit cu o întârziere mai mare de 3 ore la destinația finală.
  • Zbor anulat: Zborul tău a fost anulat fără a primi o notificare prealabilă cu cel puțin 14 zile înainte de plecare.
  • Zbor cu suprarezervare: Zborul tău a fost suprarezervat și ți s-a refuzat îmbarcarea.
  • Zbor de legătură ratat: Primul tău zbor nu a sosit la timp sau a fost anulat. Prin urmare, ai pierdut zborul de legătură. În astfel de cazuri, poți solicita o rambursare a părții de călătorie pe care nu ai realizat-o și un zbor de întoarcere către destinația inițială.

Poți cere o despăgubire pentru întârzierea zborului conform Regulamentului CE 261/2004?

Regulamentul CE 261/2004 se aplică la nivelul spațiului aerian UE. Nu trebuie să fii cetățean european al unui stat membru UE pentru a solicita o compensație pentru zbor întârziat.

Prin urmare, chiar dacă ești cetățean al unei alte țări, poți cere o despăgubire pentru zboruri plecate de pe oricare aeroport situat în statele membre ale UE (cu oricare companie aeriană) sau zboruri care au aterizat în UE (cu o companie aeriană din UE).
Regulile UE 261 sunt aplicabile și în Regatul Unit al Marii Britanii, Islanda, Norvegia și Elveția.

Tabelul următor îți arată teritoriile și modalitățile în care se aplică regulile de mai sus. În tabel, „Nu” înseamnă că nu poți cere o despăgubire, iar „Da” înseamnă că ești eligibil pentru despăgubire.

Punctul de plecare și destinație Companie Aeriană UE Companie Aeriană Non-UE
Din spațiul UE în spațiul UE Da Da
Din spațiul UE în afara UE Da Da
Din afara UE în spațiul UE Da Nu
Din afara UE în afara UE Nu Nu

Compensație pentru întârziere conform UE 261

În conformitate cu legislația UE, pasagerul poate solicita despăgubiri financiare pentru întârzieri mai mari de 3 ore. În caz de anulare sau zbor cu suprarezervare, un operator de transport aerian poate să ofere un zbor alternativ care ajunge cu întârziere. În această situaţie, suma compensației ar putea fi redusă cu 50%.

DURATA ÎNT RZIERII DISTANŢA TRASEULUI COMPENSAȚIE
Peste 3 ore Mai puțin de 1500 km 250€
Între 1500 km și 3500 km 400€
Mai mult de 1500 km în spațiul UE (I) 400€
Între 3 și 4 ore Mai mult de 3500 km (depășind granițele UE) (II) 300€
Peste 4 ore Mai mult de 3500 (depășind granițele UE) (III) 600€
IMPORTANT:
  1. Pentru zboruri interne în spaţiul UE, poţi solicita până la 400 €.
  2. Pentru un zbor care a pornit de pe un aeroport UE, dar a aterizat 3-4 ore mai târziu pe un aeroport din afara UE, companiile aeriene ar trebui să ramburseze până la 300€.
  3. În schimb, dacă zborul a pornit de pe un aeroport din UE, dar a aterizat cu o întârziere de peste 4 ore la un aeroport din afara UE, poţi solicita până la 600€.

Compensaţie pentru zbor anulat

Poţi solicita o despăgubire pentru un zbor anulat dacă informațiile privind anularea zborului programat sau rezervat nu sunt furnizate cu cel puțin 14 zile înainte de data de plecare stabilită.

Conform normelor din Regulamentul UE 261/2004 privind drepturile pasagerilor, poţi solicita o despăgubire pentru zbor anulat de până la 600€ de persoană.
Valoarea compensaţiei depinde de durata întârzierii și de distanța parcursă.

  • Dacă întârzierea este mai mare de 3 ore și distanța este de maxim 1500 km, poţi solicita 250€
  • Dacă întârzierea este mai mare de 3 ore și distanța este între 1500 km şi 3500km, poţi solicita 400€
  • Dacă întârzierea este mai mare de 4 ore și distanța este mai mare de 3500 km, poţi solicita 600€
Foloseşte calculatorul nostru pentru compensaţii pentru a determina valoarea exactă a sumei pe care o poţi solicita pentru anularea zborului.

Compensaţie pentru refuz la îmbarcare

Valoarea compensației pe care o poţi solicita pentru refuz la îmbarcare este cuprinsă între 250 € și 600 € și depinde de distanța dintre punctul iniţial de plecare și destinația finală și dacă zborul s-a desfăşurat în spaţiul european sau nu.

Regulamentul CEE (Consiliului Economic European) aplicabil tuturor statelor membre ale Uniunii Europene oferă compensații financiare adecvate pentru pasagerii care primesc interdicţie la îmbarcare.

Regulile UE impun ca DBC sau compensația financiară pentru pasagerii cu interdicţie la îmbarcare să se aplice şi celor care au achiziţionat bilete de avion cu preţ redus sau bilete promoționale.

Zboruri de legătură ratate

Pentru a solicita despăgubiri pentru zboruri de legătură pierdute din cauza întârzierilor, este necesar ca pasagerul să achiziţioneze întreaga călătorie pe un singur bilet sau cu o singură rezervare. Ai rezervat separat cele două zboruri cu escală? În acest caz, cererea de despăgubire pentru un zbor ratat din cauza întârzierii nu este validă.

Ce reprezintă circumstanţe extraordinare?

Dacă zborul a întârziat sau a fost anulat din cauza unui caz de „forţă majoră”, compania aeriană nu este responsabilă pentru a te compensa financiar. Totuși, aceasta nu poate neglija obligația de a oferi îngrijire (de exemplu, băuturi răcoritoare, apeluri telefonice și/sau cazare) călătorilor în astfel de situații de urgență.

Tabelul de mai jos explică ceea ce înseamnă cazurile de „forţă majoră” în care compania aeriană este scutită de plata despăgubirilor financiare.

GREVĂ VREME REA PROBLEME TEHNICE
Forţă majoră
(nu se aplică o compensaţie financiară)
Greva este considerată un caz de forţă majoră și nu poţi obține o compensaţie  Cazuri de vreme rea, de exemplu, erupții vulcanice sau ploi cu gheață reprezintă forţă majoră. Sunt cazuri de forţă majoră dacă operatorul de transport aerian nu ar fi putut să prevadă sau să evite problema tehnică.
Cazuri care nu includ forţă majoră
(compensaţie)
Numai dacă întârzierea zborului putea fi evitată. Dacă alte companii aeriene au putut să efectueze zboruri pe parcursul grevei, s-ar putea să ai dreptul la compensaţie Nu este un caz de forţă majoră dacă ar fi putut fi evitat de către compania aeriană, de exemplu curățând corect pista sau adăpostind avionul Nu este un caz de forţă majoră dacă ar fi putut fi evitat, de exemplu, prinzând păsările de pe pistă, având piese de schimb
Tabelul de mai sus poate părea confuz pentru mulți cititori deoarece diferențele subtile dintre circumstanțe sau fapte pot avea un impact enorm în acceptarea cererilor de despăgubire de către companiile aeriene.

Cum te putem ajuta să obţii o compensaţie?

Experiența noastră îndelungată în acest domeniu, împreună cu o bază de date solidă legată de zboruri cu întârziere, precum și nenumărate hotărâri judecătoreşti semnificative, ne ajută să susţinem în mod pertinent un caz în fața autorităților atunci când facem cereri pentru despăgubiri financiare în numele clienţilor.

În plus, avem și o echipă de avocați experți care îţi pot susţine cazul în instanță, dacă este necesar, pentru a obţine drepturile ce ţi se cuvin. Trebuie doar să completezi formularul de cerere de compensaţie de pe site-ul nostru, să oferi toate detaliile cerute cum ar fi numărul de zbor, data de zbor etc.

De asemenea, poți descărca gratuit modelul nostru de scrisoare de compensație pentru a trimite reclamația direct către compania aeriană fără costuri. Prin acest model, te vei asigura că scrisoarea ta este completă și că nu lipsesc detalii relevante, în conformitate cu regulamentul UE 261.

Practic, multe companii aeriene încearcă să se folosească de clauzele de „forță majoră” pentru întârzieri sau anulări ale zborurilor pentru a evita povara financiară datorată plăților compensatorii. Pe cont propriu, un client are adesea cunoștințe limitate despre drepturile sale. De asemenea, el nu are acces la o bază de date care să îi permită să conteste afirmațiile eronate ale companiei aeriene.

Operatorul de transport aerian ar trebui să furnizeze fiecărui pasager în cauză o notificare scrisă specificând regulile de compensare în caz de zbor întârziat sau anulat.

Serviciile experte oferite de Claim Flights pot fi de mare ajutor pentru pasagerii aerieni. Ajutăm pasagerii aerieni să solicite compensații pentru zborurile întârziate sau anulate cât mai ușor.

Îndată ce contactăm companiile aeriene în numele tău, acestea vor fi mult mai dispuse să plătească despăgubiri. Companiile aeriene nu răspund în mod obișnuit unor cereri similare care vin direct din partea pasagerului.

Specialiștii noștri pot discuta cu compania aeriană despre cazul tău, invocând legi și hotărâri judecătorești relevante pentru a susține validitatea cererii tale.

Avem numeroase exemple de cazuri în care am putut obține cu succes compensații pentru clienți care anterior a fost refuzați de companiile aeriene atunci când le-au abordat pe cont propriu.

Ce înseamnă ‘dreptul la îngrijire’?

  • Mâncare și băuturi răcoritoare

Pasagerii zborurilor cu întârziere trebuie să primească gratis mâncare și băuturi răcoritoare, în mod rezonabil, în raport cu întârzierea și circumstanțele în care are loc.

  • Mijloace de comunicare

În cazul unei întârzieri, compania aeriană ar trebui să ofere pasagerilor posibilitatea de a efectua cel puțin două apeluri telefonice, mesaje fax sau e-mailuri.

  • Cazare la hotel

În cazul unei întârzieri care are loc peste noapte, compania aeriană trebuie să ofere pasagerilor cazare gratuită la un hotel în apropierea aeroportului.

  • Transport

Compania aeriană trebuie să îţi ofere transport între hotel şi aeroport.

Sfaturi utile și termeni limită pentru a solicita o compensație pentru zboruri întârziate și anulate

Pasagerii aerieni din zona UE trebuie să se asigure că s-au prezentat la porțile de îmbarcare în limita de timp stabilită pentru zborul pe care l-au rezervat.

Companiile aeriene nu ar trebui să aibă motive să îți respingă cererea din cauza termenului limită pentru îmbarcare (motiv foarte frecvent invocat de acestea) sau să pretindă că pasagerul nu a vrut să zboare.

Următoarele sfaturi pot fi foarte utile pentru pasageri …

Dacă zborul tău întârzie:

  • Rămâi la porțile de îmbarcare și ascultă anunțurile
  • Încearcă să obții niște „dovezi ale întârzierii” (de exemplu, fotografiază panoul unde sunt afișate plecările cu telefonul mobil)
  • Întreabă care este motivul întârzierii
Dacă zborul tău este anulat cu puțin timp înainte de plecare:
  • Încearcă să obții dovezi privind anularea (de exemplu, salvează-ți e-mailurile sau păstrează-ţi scrisorile tipărite)
  • Încearcă să îți faci check-in (astfel încât compania aeriană să nu poată susține că nu ai fost acolo)
  • Fotografiază panoul de informații folosind telefonul mobil
  • Dacă este posibil, fă schimb de informații de contact cu alți pasageri care pot mărturisi că ai fost acolo.

Pot cere o compensaţie pentru pachetele de vacanță?

În conformitate cu Regulamentul CE privind compensaţiile legate de zboruri, pasagerul aerian beneficiază de protecție şi în cazul pachetelor de vacanţă.

De obicei, un pachet implică două elemente legate de călătorie, de exemplu un zbor și un hotel. Regula se aplică numai pachetelor care sunt achiziționate în statele membre ale UE. Cu toate acestea, chiar dacă sejurul este programat pentru o destinație în afara UE, poţi beneficia în continuare de protecție.

Agenția de turism organizatoare trebuie să menționeze în scris ora și locația legăturilor de zbor și a escalelor. În cazul în care datele menționate mai sus lipsesc, atunci responsabilitatea revine exclusiv acesteia.

În cazul în care nu se respectă termenii și condițiile în mod corespunzător, companiile aeriene pot revizui prețul compensației.

Alege metoda prin care vrei să faci reclamația

Avocat

Q
Taxă de la €30 până la €520 + taxă în instanţă de la €30 până la £335
Q
Rişti să pierzi bani dacă pierzi cazul
Q
Îţi ia câteva ore
Q
Rezultat necunoscut

ClaimFlights

R
Nicio taxă, doar în cazul în care câştigăm
R
Baze de date şi dovezi legale
R
Îţi ia doar 2 minute
R
Experţi cu o rată ridicată de succes

Tu însuţi

Q
Majoritatea companiilor ignoră reclamațiile individuale
Q
Îţi ia ore întregi
Q
risc redus
Q
Cazul ar putea ajunge oricum la tribunal